Coesewijne en dagjes uit! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Wit - WaarBenJij.nu Coesewijne en dagjes uit! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Wit - WaarBenJij.nu

Coesewijne en dagjes uit!

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Jiska

09 April 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

De eerste week van de vakantie is alweer om. Ik was gebleven bij dinsdag 30 maart. We vertrokken vroeg voor een 2daagse trip naar boven Coesewijne. Dit samen met de Belgische studenten. De leerkracht van hun is getrouwd met een Surinamer en die regelt voor hun alle trip goedkoper en daar konden wij mooi van mee snoepen:D.
Wij werden om half 9 als eerste opgehaald. Nadat we iedereen hadden reden we richting Zanderij naar Coesewijne.
Daar aangekomen hebben we geluncht en onze hangmatten opgehangen. Aangezien Claudia en ik de enige waren die al wel overnacht hadden in hangmatten, waren wij de Sjaak.
Daarna zijn we een tocht gaan maken in een boot. We hebben veel vogels en bloemen/planten gezien. Omdat we al laat waren hadden we weinig kans om veel dieren te zien. Het regende veel die dag en hadden dus niet veel gelukt. Wel hebben we gezwommen in de rivier. Later hoorde we dus van de gids dat er in het water wel piranha’s zwemmen. Maar goed dat we dat van te voren niet wisten.
Zeik nat geworden door de regen keerde we terug naar ons kamp. Daar heeft ieder voor zich eten klaargemaakt. We aten hamburgers op brood. Heerlijk midden in de jungle:D
’s Avond moesten de gidsen iemand ophalen bij een dorp verderop. Wij zijn met ze alle meegegaan. Dit was achteraf maar goed ook, want anders hadden we het mooiste gemist. Het had natuurlijk de hele dag al zwaar geregeld en dat was goed te merken aan de zandwegen. Hier stonden veel diepen plassen in. En natuurlijk wij kwamen weer vast te zitten. Na een paar keer gas te hebben gegeven kwam er geen vooruitgang in, dus besloten er een paar te gaan duwen. Zodra de schuifdeur opgeschoven werd, stroomde het water naar binnen. Het trapje in de bus stond blank.
Wij, de meiden, stonden de mannen aan te moedigen en natuurlijk moesten er een paar foto’s geschoten worden. Na 10 min hard duwen kwamen we dan eindelijk los.
Bij het dorp aangekomen ontmoeten we daar de moppertapper van Suriname. Hij schijnt de eerste prijs te hebben gewonnen voor de beste moppen. We hebben dus flink in de scheur gelegen.
Ik zat tijdens de rit hierna toe voorin en had een gesprek met de chauffeur over armoede. Bij het dorp moest ik meekomen met hem onder het mom van dat ik zijn vriendin was en liet hij het huis van een vriend zien. Dat was pas armoede. Ik besefte toen pas echt het verschil.
De terug rit naar ons kamp was een nog grotere ramp. We kwamen in de zelfde diepe plas vast te zitten. En dit keer was het geen pretje. Het was een uur of 11. Hartstikke donker, midden in de jungle met allemaal enge dieren geluiden om je heen. En we kregen het busje er echt niet uit!
Wij allemaal duwen, maar er kwam geen beweging in. Na vijfkwartier duwen wilden we de moed al opgeven. We besloten nog een poging te wagen en dit keer duwde ook de moppertapper mee. Wat een geluk hadden we toen we erg toen eindelijk beweging in kregen en na even doorzetten het ons alle lukte om het busje eruit te krijgen.
Eenmaal bij het kamp heeft iedereen zich opgekleed en zijn we op kaaimannen jacht gegaan. Dit was zo’n gaaf moment. We moesten allemaal onze zaklampen meenemen en daarmee scheen je over het water. Als je dan een geel/oranje lichtje zag terug kaatsen dan zat daar een kaaiman.
Om 1 uur zijn we terug gegaan nadat we veel kaaimannen ontdekt hadden.
De volgende dag zijn we na het ontbijt weer in de boot gesprongen en zijn we opzoek gegaan naar otters. Na heel lang varen kwamen we er dan eindelijk 2 tegen die aan het jagen waren. Wat een mooie beesten zijn dat. We maakten nog een stop op een eilandje waar we kaaimannen skelet vonden. Claudia een tand gekregen en gaat proberen om deze mee naar Nederland te smokkelen.
Ook deze trip was weer een hele belevenis en het is ook zo bijzonder om dit allemaal mee te mogen maken.

1 april, de dag van de moppen. Dit wordt hier ook gevierd. Zo was er een radiostadion dat had omgeroepen dat er een kinderidols plaats vond op een plein.
’s Ochtends hadden we een afspraak gemaakt voor een schoonheidbehandeling. Daar gingen we om half 4 heen. Eerste kreeg ik een gezichtsbehandeling en daarna een heerlijke relax massage over mijn hele lichaam. Dit was echt genieten. En als laatste manicure. Voordat we het wisten was het alweer half 7 en begon het donker te worden.

2/3 april hadden we een party van de salsa. We moesten om half 6 verzamelen bij de lindeboom. Hier vanuit zijn we vertrokken naar White beach. Hier sliepen we ook in hangmatten en na de BBQ was er karaoke. Om 11 uur ging dit over op salsa en hebben we de hele avond salsa gedanst, wat erg plezant was met al die leuke jongens. Jammer genoeg moest om 2 uur de muziek uit en zijn we met een clubje op het strand gaan zitten. Hier kregen we een modeshow van een stel dronken Surinamers, wat erg hilarisch was. Toen het al bijna licht werd besloten we toch nog wat te slapen. Dit was niet voor lange duur en zat ik om half 8 al op het strand aan mijn ontbijt.
’s Ochtends hebben we gezwommen en erg bruin geworden. Om 12 uur hebben we Surinaams/Javaans gegeten en om 2 uur kregen we een workshop Zouk. Een hele aparte dans die me niet zo goed afging.
Om half 7 vertrokken we weer naar Paramaribo en toen we om 8 uur thuis aankwamen zijn we meteen ons bed ingedoken. En na 3 uurtje geslapen te hebben ging de wekken weer. Snel gedoucht en op naar havanna lounge. Waar we weer tot 6 uur door gestapt hebben.

De volgende dag heb ik dan ook tot half 5 ’s middag uitgeslapen.
En om 7 uur waren we uitgenodigd door Emilie en Lies. Die zaten bij naar hotel Zin waar je heerlijk de hele avond kon gezwommen en waar je kon BBQen.

’s Maandag realiseerde we dat het Pasen was. En hebben we genoten van een heerlijk Paasontbijt.
Daarna zijn we naar de Hermitage Mol gegaan. Hier hebben we geshopt en zijn we opzoek gegaan naar de H&M, wat we niet gevonden hebben. We zijn toen opzoek gegaan naar een eettentje, maar er was niet veel open en zijn toen beland in een koffiecorner. Hier hebben we een panini gegeten en een lekker gebakje als toetje.

De volgende dag hadden we afgesproken met Aukje en Laura, twee Nederlandse studenten, om naar de vlindertuin te gaan. Toen we belde bleek er geen plaats meer voor een rondleiding en hebben we gereserveerd voor donderdag.
We hebben onze planning omgegooid en zijn naar Fort Zeelandia gegaan. Maar dat bleek over een half uurtje ook dicht te gaan. Uiteindelijk zijn we beland in ’t Vat en hebben daar even wat gedronken.
’s Avonds hadden we weer salsa les. Omdat wij de vorige les er niet waren, hadden we ons examen gemist. Daarom mochten wij het deze avond inhalen. Na even geoefend te hebben moest ik met Emilie het examen afleggen. Dit was natuurlijk een eitje! Na een kwartier kregen we de uitslag en was ik geslaagd! Dit moest gevierd worden met een heerlijke cocktail.

Vandaag zijn we met Aukje, Laura en Emilie naar Lelydorp gegaan. Hier bevind zich de vlindertuin. We hadden afgesproken met de taxi dat hij ons om half 10 zou komen ophalen. Maar zoals gewoonlijk kwam hij om 10 uur aan kakken. Bij de vlindertuin aangekomen stond er al een gids op ons te wachten. Het is eigenlijk geen vlindertuin, maar een vlinderkwekerij. 70 % van de vlinders die zijn daar kweken wordt weer doorverkocht. Ook de mooiste vlinders worden meteen dood gemaakt om opgezet te worden. Als eerste kregen we
Nadat we geluncht hebben bij spathoek zijn we mijn cadeautje voor mijn ouders op gaan halen. Deze heb ik hier speciaal laten maken en is echt super geworden. Wat het is hou ik natuurlijk nog even geheim, maar je mag hem altijd nog even komen bewonderen als ik hem eenmaal gegeven heb.

Vanavond gaan we eerst met een club wat bij ons drinken en daarna door naar Havanna Lounge. En morgen staat een sportieve dag op programma. Derg&Dal. Met de kabelbaan over het regenwoud. Ben heel benieuwd!

Ook heb ik weer wat foto’s op mijn album gezet. De site was: www.jiskadewit.mijnalbums.nl

Ik hoop dat jullie allemaal fijne paasdagen hebben gehad en tot mijn volgend verslag.

Liefs Jis

• 09 April 2010 - 07:50

Ria De Wit:

We hebben zeker genoten van de paasdagen, maar het was hier koud, dus geen tuinweer helaas. Het zal je wel tegenvallen wanneer je eenmaal thuis de warmte van Suriname moet missen, of......je neemt een koffertje vol stralend warm weer mee?! Het zal daarnaast een grote luxe zijn niet meer in de blubber vast te zitten met je auto. Dat is weer onze luxe en vooral rijkdom. Je zult Nederland ongelooflijk rijk en luxe vinden en dat is het hier ook. Geniet nog maar van die laatste weekjes en pas goed op jezelf. Dikke knuffel, Arie en Ria

• 09 April 2010 - 09:05

Annet:

Heey Jis,

Wat klinkt het weer heerlijk allemaal!
    Gelukkig komt het zonnetje er hier ook weer steeds vaker door!

Blijf genieten van alles, want Nederland.. is er niets bij!

Xx

• 09 April 2010 - 15:31

Laura En Aukje:

Wat grappig om het verhaal zo terug te lezen omdat we het zelf voor de helft samen hebben meegemaakt :-) Hopelijk komen er in de komende 3 weken nog heel veel gezellige momentjes die we dan kunnen beschrijven in onze reisdagboeken :d .. Tot straks in het casino

• 09 April 2010 - 15:31

Laura En Aukje:

• 09 April 2010 - 15:34

Wijnand En Jeannette:

Hoi Jis,
    Wat een verhalen weer meid.Gefeliciteerd met je diploma Salsadansen.
    Ook leuk om de foto's te zien.Als je thuis bent heb je wel een week nodig om je slaap in te halen.We zullen zorgen dat de hangmatten hier ook in de tuin hangen.We zijn wel nieuwsgierig geworden naar dat cadeau wat je gekocht hebt.Nou geniet er nog lekker van daar in dat heerlijke Suriname, want het gaat nou hard.Tot dinsdag op skype.Groetjes.

• 10 April 2010 - 19:20

Marian:

Wat een heerlijke avonturen en tripjes weer, en wat heb je weer veel gezien en gedaan; super. Je hebt een enthousiaste en leuke manier van schrijven, je voelt de tropische buien haast vallen en ik zie de kaaimannen voor me. Leuk te lezen dat je met veel verschillende mensen contact maakt en dingen met ze onderneemt (ook al kom je dan soms in de blub) en Suriname en de surinamers en hun gasten/stagiaires van veel kanten leert kennen.Gefeliciteerd ook met je salsa examen.Ik ga zo de foto's van de tripjes bekijken. Tot over anderhalve week, Marian

• 10 April 2010 - 19:20

Marian:

• 11 April 2010 - 11:52

Joke Gr.:

Hoi Jiska,wat fijn om te lezen dat het nog steeds super goed gaat met jullie avontuur!! En wij hebben zeker een heel gezellige pasen gehad.Op dit moment kan er zo de eerste visite binnen stappen want Albert viert zijn verjaardag,gelukkig is het hier nu mooi weer!!! Jis Ik hoor al wat en ga je maar gauw groeten en blijf vooral genieten en kom weer gezond en vol levenservaringen thuis.P.S.Ben wel benieuwd naar je presentje voor je ouders hoor!!!!

• 12 April 2010 - 08:10

Maria En Edwin:

Hoi Jiska,
    Wij hebben weer genoten van jouw verslag. Wat een belevenissen. We hebben geprobeerd ons voor te stellen hoe jullie met z'n allen dat busje uit die blubber kuil hebben moeten krijgen. Zoals jij probeert te verwoorden is de tegensteling tussen rijkdom en armoede daar ernorm. Wat boffen wij dan toch in Nederland. Wij zijn benieuwd naar jouw volgend verslag. groetjes

• 13 April 2010 - 18:43

Joke De Wit:

Fijn dat je zo fijn hebt in Suriname. Geniet nog van die laatste weekjes.
    liefs bert en joke

• 26 April 2010 - 13:08

Lies Ter Braak:

Heee Jiska en Claudia,

kheb jullie zaterdag niet meer bij Zsa Zsa Zsu gezien,, gezellig gehad? Laatste weekend om Suriname af te sluiten! Heb je nog wat gehoord van je salsa-afdansen? ;) Alvast een goede terugvlucht he morgen! :)

Liefs Lies

• 26 April 2010 - 18:22

Wieke:

Dag lieve Jis,

Geweldig om al je verhalen weer te lezen! Ik ben jaloers! Maar dat zul je al wel vaker gehoord hebben.. Je zult wel balen dat het bijna voorbij is? Begrijp dat je morgen weer terug vliegt, alvast een hele goede reis! Fijn dat je weer terug komt met zoveel nieuwe, mooie en spannende ervaringen op zak! Liefs Wieke