Aangekomen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Wit - WaarBenJij.nu Aangekomen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Wit - WaarBenJij.nu

Aangekomen!

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Jiska

22 Januari 2010 | Suriname, Paramaribo

En daar gingen we dan. Kwart voor 6 op weg naar Milou, want die ging me mee uitzwaaien. Aangekomen op schiphol hebben we daar afscheid genomen van iedereen. Dit ging vrij makkelijk. We besefte niet dat we ze voor een hele tijd moeten gaan missen. En daar gingen we dan op naar ons eerste avontuur, schiphol. Beide pas 1 keer gevlogen en wat zag schiphol er groot uit.:) Uiteindelijk waren we er zo doorheen.
Eenmaal in het vliegtuig haalde ik als eerder het boek eruit. Was een prachtboek! Super bedankt voor al die lieve stukjes. Er zijn zeker een paar traantje gevallen
De vlucht is goed verlopen. Een beetje geslapen en veel films gekeken en het was zo voorbij. Eenmaal aangestapt kwam de hitte ons al tegemoet. Pfff, wat een verschil. Van een land met sneeuw en ijs naar een land van 35 graden. Dit was wel even wennen. Eenmaal bij onze koffer aangekomen, werden we aangesproken door een man. Het eerste wat door ons heel ging was ‘Neeee niet onze koffers’, maar gelukkig wou hij ons alleen maar voorstellen aan de hoofdbewaker:P Buiten aangekomen zagen we al snel Rafael met onze namen staan. De koffers werden uit onze handen getrokken en op de auto gezet. Wisten wij veel dat we daar voor moesten betalen.
Tijdens de autorit naar ons huisje hebben we onze ogen uitgekeken. Wat een mooie omgeving, de huizen, de mensen, geweldig!
Aangekomen bij ons huisje werden we begroet door Tjitra. Na veel mailcontact was het leuk om haar te ontmoeten.
We kregen een rondleiden door het huisje en daarna konden we even bijkomen.
Om 7 uur kwam Tjitra ons weer ophalen en zijn door Paramaribo gereden. Ze heeft ons veel laten zien, waar we wat kunnen gaan eten, wat leuke café zijn, waar we salsa les kunnen volgen, enz.
Om half 9 kwamen we terug en besloten we om en pizza te gaan bestellen. Niet weten dat we pas om 10 uur konden eten.

Dag 2. Om 9 uur gingen we met Tjitra naar onze nieuwe stageschool. Nette kleding aangetrokken om een goede eerste indruk te maken. We hebben gesproken met de directeur van de school. Een hele aardige man en een leuke eerste indruk hebben we van de school gekregen. Maandag gaan we aan de slag en we hebben er erg veel zin in.
We zijn doorgereden naar de vreemdelingendienst en hebben hier ons visum verlengd tot 18 april. We waren snel aan de beurt. We kregen een stempel en konden weer gaan. Bij de winkel Teleg hebben we onze simkaart gekocht, om zo goedkoop naar Nederland te kunnen bellen.
’ S Middags werden onze fietsen bezorgd die we voor 3,5 maand hebben gehuurd. We zijn meteen boodschappen gaan doen. Het is wel even wennen zo’n grote stad. Het lijkt net een doolhof. En alle mensen die je aan zitten te kijken om je roze huidje.

Dag 3. Na lekker uitgeslapen te hebben besloten we om een zwembad op te gaan zoeken. Bepakt en bezakt op de fiets met een kaart in de hand gingen we op weg. Na een half uurtje gefietst te hebben kwamen we bij het eerste zwembad dat niet open bleek te zijn. We kwamen in gesprek met de beveiliger en die adviseerden ons om naar het zwembad in het centrum te gaan. We stapten op de fiets en fietste het centrum in.
Opeens begon het kleihard te regenen en gingen in een café schuilen. Hebben wat gedronken en zijn weer vertrokken. We kwamen terecht bij de palmentuin. Hier hebben we even rondgekeken. Na een uurtje gefietst te hebben kwamen we erachter dat de straat waar we fietsten niet meer op de kaarten stond. We hadden geen flauw idee waar we waren. We zijn gewoon maar wat gaan fietsten. Het was heerlijk weer en een lekker windje, dus we hadden niet door dat we al aardig aan het verbranden waren. Op een hoek aangekomen zei Clau dat me rug echt rood aan het worden was. Wij ons insmeren, niet gezien dat de bouwvakkers om de hoek allemaal stopte om naar ons te kijken. We wisten niet hoe snel we daar weg moesten komen:D hahaha.
Na 4 uur gefietst te hebben zijn we bij een bakker naar binnen gegaan en hebben toch maar de weg gevraagd. Bleek dat we al bijna thuis waren:D haha..
‘s Avond hebben we een taxi besteld om ons bij café 't Vat te brengen. Daar zaten tante Lidy en Marijke al op ons te wachten en hebben daar gezellig wat gegeten.
Eenmaal terug bij ons huisje was onze waakhond aan het jongen. We hebben ze nog niet gezien, want het is op dit moment aan het storten buiten.
We gaan nu weer de stad in. Kijken wat voor leuke tripjes er allemaal zijn. En natuurlijk ons zoektocht naar een zwembad gaat voort!

Liefs Jis

• 22 Januari 2010 - 14:15

Wijnand En Jeannette:

Hoi mop,
    Leuk hoor om je eerste verhalen te lezen.
    We zijn benieuwd naar de eerste foto's.
    Geniet,laat je niet verbranden en pas op voor de fluitende mannen.
    Tot skypes
    XXXXXX Pap en mams.

• 22 Januari 2010 - 15:43

Jurgen Van Ree:

Leuk om je dagverslagen te lezen. Goede en leerzame tijd toegewenst!

Pas goed op elkaar!
    groet, Jurgen
    ROC ASA Utrecht

• 22 Januari 2010 - 15:54

Annet:

hey jis, wat leuk om al zo snel iets van je te lezen! En wat herkenbaar ook allemaal. Weten jullie al of je op salsa gaat? Ik kan het echt aanraden! Dikke kus en knuffel Annet

• 22 Januari 2010 - 16:57

Agatha Kamstra:

Hoi Jis,
    wat leuk om je verhalen te lezen. Ik zou zo naar je toe willen om het ook allemaal mee te maken. Maar er zit al een tante van je, en dat is misschien wel genoeg. Geniet er lekker van en inderdaad uitkijken voor de zon. Voor de rest moet je het maar bekijken. (niet de fluitende, maar de enge mannen zijn het ergst).
    Groetjes, ook aan Lidy van
    Agatha (en ook van At natuurlijk).

• 22 Januari 2010 - 19:37

Het Andere Thuisfron:

Jiska

Veel plezier daar en ontmoet leuke mensen.Je had ook de bouwvakkers kunnen vragen om je in te smeren. Niet te veel gaan stappen met je tante. Doe je haar de groeten van ons.
    Ze gaat het weekend fietsen, ik ben benieuwd naar jullie foto´s.

• 22 Januari 2010 - 20:34

Aniela:

Dag lieferd,
    Ik vind het jammer dat ik je niet nog even heb kunnen spreken, en Clau natuurlijk. Maar ik ga jullie trouw volgen hoor!
    Dikke kus en knuf, ook voor Clau
    xxAniel

• 23 Januari 2010 - 10:38

Hoi Jiska:

Leuk om je verhaal te lezen.
    We gaan er weer net zo van genieten, als van de verhalen van Annet vorig jaar.
    Succes met het zoeken naar het zwembad en kijk uit voor het verbranden.
    Liefs oom Bert en tante Joke

• 23 Januari 2010 - 14:38

Ria:

Ha Jiska,
    Nou zeg...het geld voor die fietshuur hebben jullie er al uit, dus kun je de rest van je verblijf gratis verder de weg kwijtraken! Ik ben heel benieuwd naar je eerste schooldag. Spannend. Hou je haaks en geniet en.....pas goed op jezelf.
    Liefs, Ria

• 23 Januari 2010 - 22:04

Jos En Cobie:

Hoi Jis,

Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen, en dat je je al snel hebt aangepast aan het land. Pas goed op jezelf, en we blijven je volgen hoor.
    Hier sneeuwt het al weer.

Groeten uit het koude Nova Zembla

• 24 Januari 2010 - 04:08

Devin:

Nou jiska wat een avontuur nu al:O, gelijk al verdwaald egt zo'n actie voor jou haha, iedereval heel veel succes morgen op je nieuwe stageschool

kus

• 25 Januari 2010 - 11:28

Maria En Edwin:

Hoi Jiska,

fijn dat je goed bent aangekomen. Al heel wat beleefd. Wij zijn nieuwsgierig naar je volgende avonturen.
    Liefs,
    Maria en Edwin

• 25 Januari 2010 - 15:42

Eline:

Hee lieve Jis,

Wat was dat super leuk om jullie eerste verhalen te lezen en jullie eerste foto´s te zien. Het klinkt allemaal echt super. Ga er lekker van genieten samen met Claudia.

Liefs en kus van mij

• 25 Januari 2010 - 17:15

Mandy:

Heee meiden, wat een leuk verhaal! Ik wens jullie nog heel veel plezier!!
    xxMandy

• 25 Januari 2010 - 19:45

Tante Liesie:

Hoi Liefie,
    Wat heb je een leuk verhaal geschreven, ik ben stinkend jalours op dat zonnetje daar.
    Hier is het nog steeds koud en heeft het weer gesneeuwd, pfff niks meer aan hoor !
    Maak er wat moois van schat
    tot gauw op je site
    dikke kus
    Wilfried, Elis,Milou en Mathijs

• 26 Januari 2010 - 22:09

Janneke:

Hoi Jiska,
    ken je me nog (tante van Eline). Leuk om je reisverslag te lezen. Ja, ik herken dat gevoel van de hitte als je daar het vliegtuig uitstapt. Net een warme deken die je om je heen voelt. En die stad leer je zo kennen. Op welke school ga je eigenlijk werken? Fijne tijd daar gewenst! Succes!
    Groeten,
    Janneke.

• 27 Januari 2010 - 15:48

Ellen-Marieke:

Hee Meis,

Wat ontzettend leuk om zo op de hoogte gehouden te worden.
    Ik hoop dat je een gave & leerzame tijd daar mag hebben!!

Groetjes aan Claudia.

Liefs,
    Ellen-Marieke

• 27 Januari 2010 - 18:48

Jan En Mieke:

Hoi Jiska,
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin.We zijn benieuwd naar je allereerste stage dag,best wel spannend nog.Pas op voor al die enge mannen,maar dat is jullie wel toevertrouwd.
    Nou Jis heel veel succes en ook veel plezier,we blijven je volgen.
    Gr.aan Lidy.
    Liefs van Jan en Mieke

• 30 Januari 2010 - 17:47

Eline:

Hee Jis,

Gisteren heb ik mijn eindpanel gehad en ik ben geslaagd! =)

Liefs Eline

• 31 Januari 2010 - 19:34

Cok En Joke:

Hoi Jis,
    Gisteren terug gekomen van een weekje heerlijk skieën,lezen we dus nu pas je leuke eerste verslag!
    Ik ben benieuwd hoe je eerste week op je school was. Succes en veel plezier daar en doe Lidy de groeten van ons
    Liefs en groetjes van ons allemaal.
    Joke

• 31 Januari 2010 - 20:23

Tante Joke Gresnigt:

Hoi Jiska,wat leuk om te lezen dat het jullie heel goed gaat. Hebben jullie nu het zwembad al gevonden!!Ik ben zelf met vriendin gisteravond van weekje Turkye terug gekomen vandaar mijn late reactie,was trouwens ook heerlijk maar niet zo warm als bij jullie.Jullie worden zo te lezen goed gevolgd door fam en vrienden en dat ga ik nu ook doen,dus vooral blijven schrijven hoor en geniet van alles. Lieve groetjes uit vleuten en doe voorzichtig,veel succes met stage!!! Joke

• 31 Januari 2010 - 21:25

Sanne:

Hoi Jiska,

Ik vind het super cool je verhalen te lezen en zal je zeker volgen online! Veel plezier daar en succes met de stage. Geniet van elke dag, want het zal voorbij vliegen!!

groetjes Sanne Gresnigt

• 01 Februari 2010 - 17:10

Jurgen Van Ree:

Leuke huisdieren ;) hebben jullie daar!

Groeten vanuit Utrecht!
    Jurgen,