Taki losilosi nanga boribori - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Wit - WaarBenJij.nu Taki losilosi nanga boribori - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Wit - WaarBenJij.nu

Taki losilosi nanga boribori

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Jiska

30 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal

Ik lig hier in mijn hangmat weer een berichtje te typen en besef dat de tijd nu wel erg hard gaat. Ik zit hier nu alweer 10 weken en heb nog 4 weken te gaan. Het is hier zo gaaf en je bent ook zo druk. Ik wil school goed afronden, maar ook zoveel mogelijk gezien hebben, dat helaas vaak de tijd ontbreekt om nog een leuk verhaal aan jullie te schrijven. Maar dan eindelijk nu weer een berichtje.

Ik was gebleven in week 9. Woensdagmiddag zijn we na stage naar de Zoo geweest. Een hele kleine dierentuin waar de dieren vaak in een te kleine kooi zitten.
Donderdag zijn we in de middag gaan shoppen, want we kregen dinsdagavond te horen dat er een Steps in de binnenstad zit. Wij natuurlijk meteen erna op zoek gegaan en gevonden. Ik heb alweer te veel slippers in m’n bezit.
Vrijdagavond hadden we weer salsa en hebben voor het eerst in paren gedanst. Dit ging me verbazingwekkend goed af!:D. Maar wat wil je met de mannen hier, dansen dat kunnen ze wel!

Zaterdag 13 maart zijn we ’s ochtends vroeg op de fiets gestapt en naar het centrum gefietst, want de avond ervoor hadden we van 4 Nederlandse meiden gehoord dat er een concert was van Lucky Dube. Hij was een super bekende Reggae artiest hier, die een aantal jaar geleden is doodgeschoten. De band is verder gegaan met een andere zanger en de dochter van Lucky Dube. Ik had zelf geen idee wie het was. Maar dat maakte voor ons niks uit. Om een concert mee te maken hier in Paramaribo vonden wij al Te Gek!
We hadden geluk, er waren nog kaartjes en zo hebben we er 2 gekocht van 50 SRD (12.50 euro). Geen geld natuurlijk voor een concert.
’s Avond hadden we om half 7 afgesproken om wat te gaan eten met die 4 meiden. Van de taxichauffeur kregen we al te horen dat we er vroeg moesten zijn want dat het heel druk zou worden. Wij aan de ober gevraagd of het eten snel kon komen en binnen een uurtje hadden we gegeten. Om half 8 hadden we met Aswin afgesproken dat hij ons zou komen ophalen met zijn busje en reden we naar het concert dat zou beginnen om 9 uur. Eenmaal aangekomen was er nog niemand. De band was nog aan het soundchecken. Om 9 uur was het iets drukker, dit waren dan ook voornamelijk studenten die er op tijd waren. Om half 10 arriveerde dan eindelijk de eerste band en begon het concert om half 11. Daarna kwamen nog 2 andere bands en dan eindelijk om 1 uur begon Lucky Dube. Het was Ge-Wel-Dig!! De sfeer die daar hing en al die mensen de uit hun dak gingen, dat was zo mooi om te zien. En druk dat het toen was! Ik weet niet waar de mensen vandaan kwamen maar opeens was het zwart! Het was pas om half 3 afgelopen en we hebben echt genoten van de muziek en alles eromheen.

Claudia had zondag een uitnodiging gekregen voor een expositie bij Fort Zeelandia. Claudia volgt tekenlessen op de vrijdagavond en was door haar tekenleraar uitgenodigd. Dit was om 12.00 uur en zijn we samen met Brent erna toe gegaan. Dit was leuk om te zien. Allemaal kunst dat door studenten gemaakt zijn van de kunstacademie gemaakt is. De opdracht was een kijkdoos maken over de maatschappij. Daarna zijn we meteen het Fort gaan bekijken. Helaas was de laatste rondleiding net afgelopen dus zijn we niet veel te weten gekomen. We hebben wel wat gezien, maar we gaan nog een keer terug.

Maandag kwam ik op stage en was juf Sabrina ziek. Ik moest toen de klas overnemen wat ik natuurlijk erg leuk vond, maar wel even lastig omdat ik niks voorbereid had. Ik heb toen met de kinderen de ontwikkelingskaarten behandeld van het thema verkeer. Dit vonden de kinderen een erg leuk thema. Ik heb met ze besproken dat we lucht- water- en landverkeer hebben en hoe die voertuigen er allemaal uitzien. Daarna heeft groepje geel met de kralenplank gewerkt, groepje blauw met ringen en stokjes en groepje rood met vormpjes. Zo mochten ze iets maken over het thema verkeer.
De dinsdag was ze nog steeds ziek en zijn we verder gegaan met het thema verkeer. Maar nu hoe de kinderen zelf moeten reageren in het verkeer, wat voor kleuren een stoplicht heeft en wat een zebrapad is. Ik heb een stoplicht gemaakt en zo hebben we allemaal spelletjes gedaan.
Toen woensdag de juf weer beter was en ze het thema ging herhalen was ik erg trots op de kinderen. Ze hadden het allemaal zo goed onthouden.

Vrijdagavond zijn we na de salsa bij Tinne, Evelien en Jan wat gaan drinken. Daarna zijn we naar Zsa Zsa Zsu gegaan. Daarboven zit ook een bowlingbaan en ben ik daar eerst nog even naar toe gelopen. Daar hebben we voor maandag 2 banen gehuurd en kregen we een gratis kaartje voor de Zsa Zsa Zsu, omdat ik vertelde dat ik maandag 20 werd.
Later bleek wel waarom we de kaartje gekregen hadden, want er was geen hond. Dus zijn we na 1 uurtje weer naar huis gegaan, om de volgende avond weer terug te komen.

Zaterdagavond zijn we met de club naar de discotheek Zsa Zsa Zsu geweest. Dit keer was het een succes. Wat een gave tent is dat! Het heeft 2 zalen en een daarvan wordt salsa en merengue gedraaid. Toevallig hadden we gisteravond op salsa een beetje merengue gekregen en stonden we niet zo voor schut toen we door de jongens naar voren getrokken werden. Al snel was het 5 uur en gingen we snel naar huis, omdat we de volgende dag op trip gingen.
Na 2 uurtjes geslapen te hebben kwamen ze ons zondag om 7 uur ophalen en vertrokken we naar Jodensavanna. Vroeger was de Jodensavanna een suikerplantage wat door de joden werd geregeerd. Na een grote brand werd de Jodensavanna geheel verlaten en trokken ze naar Paramaribo. We hebben daar een joodse begraafplaats en de ruïne van de synagoge bezocht. Daarna zijn we door gereden naar Overbrigde. Dit is te vergelijken met White Beach. Bij aankomst hebben we eerst lekker geluncht en daarna heerlijk gezwommen in de rivier en nog even wat geslapen.
’s Avonds rond 7 uur kwamen we thuis en na snel gegeten te hebben zijn we appeltaart gaan bakken voor mijn verjaardag. En zo lagen we om half 9 op bed, om ons slaap weer in te halen.

En toen was het maandag 22 maart(mijn verjaardag). ’s Ochtends werd ik al wakker gezongen door Claudia en een aantal smsjes. Voordat we naar stage gingen, zijn we met de taxi naar bakkerij Hollandia gereden om 2 taarten te kopen voor op stage. Op stage was het een erg leuke dag met de kinderen. Ik heb verschillende bossen bloemen van de kinderen gehad en er werd natuurlijk voor me gezongen. Met het groepje kinderen die ik bijles geef heb ik allemaal spelletjes gedaan en was het een gezellig dag. Eenmaal thuis natuurlijk even geskyped met het thuisfront, oma en familie.
’s Avond zijn we met een hele club uit eten geweest en met ze 15e gaan bowlen. En natuurlijk heb ik alle 2de keren dik GEWONNEN!

Zo konden we deze week goed merken dat de regentijd aangebroken was. Het heeft veel geregend en zo konden we weinig doen deze week. Woensdagmiddag hebben we tussen de regenbuien door even baantjes gezwommen om onze conditie op peil te houden.

In deze laatste week voor de vakantie hebben we voor school het een en ander afgemaakt. Zo heb ik mijn beoordeling laten invullen en was ze tevreden over mij.
Donderdag hebben we veel afgerond op stage. De kinderen hebben de laatste dingen afgemaakt zodat ze dat mee naar huis konden nemen.
En toen brak onze vakantie aan. Om deze in te luiden zijn we ’s avonds naar Havanna Lounge geweest. Tot 1 uur kan je daar salsa dansen, de bevolking komt hier naartoe voor de salsa en geloof me dat kunnen ze ook echt goed! Wij dachten “Ah leuk, kunnen we wat oefenen”, maar toen we dat eenmaal zagen durfden we niet meer. Na 1 uur draaien ze disco muziek en dan is het ook meteen druk.

Dit weekend hadden we een beach party. Om 14.00 uur moesten we alle verzamelen bij ’t vat. Vandaar uit vertrokken we met 60 studenten naar Aho. Dit was anderhalf uur rijden over een weg met veel hobbels. Ondanks de reispil werd ik dus toch wagenziek. Daar aangekomen hebben we onze hangmatten opgehangen en heerlijk gezwommen in de rivier. Het was allemaal erg goed geregeld. ’s Avond hebben we heerlijk gegeten en toen begon de partyy! Dit was superrr.. Er was een grote tent neergezet met keiharde muziek. Het feest kon beginnen:D. Veel leuke studenten ontmoet en de tijd vloog om.
Nadat de muziek plots ophield, omdat er wat gesprongen was, zijn we in onze hangmatten gaan liggen om te slapen. Dit was natuurlijk niet te doen en hebben ook maar een paar uurtje geslapen. ’s Ochtends stond het ontbijt al voor ons klaar, roerbak ei. Heerlijk was het! Na nog lekker gezwommen en gebakken te hebben zijn we om 14.00 uur weer terug gegaan naar Paramaribo.
Eenmaal thuis hebben we een lekkere koude douche genomen en ben ik mijn bed ingedoken voor een siësta. Om 20.00 uur hadden we afgesproken met Jan om naar de film te gaan. Thit is it! van Michael Jackson. En dit voor maar 7 SRD (1,75 euro)

Vanochtend moest Claudia naar tekenles en ben ik om 12.00 uur haar gaan ophalen. We hadden afgesproken om te gaan lunchen bij Zus&zo. Na weer gezellig bij gekletst te hebben zijn we de stad nog even ingedoken.
En zo heb ik nu dan eindelijk tijd gevonden om jullie op de hoogte te brengen van mijn avonturen.
Ik heb nu heerlijk 3 weken vakantie die helemaal vol gepland zijn met trips en beach party’s. En daarna nog 1 week stage en dan zijn de drieënhalve maanden alweer om.

Veel liefs

  • 30 Maart 2010 - 12:08

    Marianne:

    Hey Jiska!!
    nog gefeliciteerd!! wat gaat dat snel zeg!! je bent al bijna weer thuis.. (zullen je ouders wel blij mee zijn!!)fijn dat je zo geniet!! al die trips klinken erg leuk!!
    geniet er nog even van!!
    veel liefs Marianne!

  • 30 Maart 2010 - 14:03

    Corrie Klaver:

    Hoi Jiska, ik hoorde van Milou dat je nog steeds in Suriname zit en het erg naar je zin hebt, wat heerlijk voor je om dit mee te mogen maken, geniet er maar van! Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Deze ervaring pakken ze never nooit meer van af je meissie. Leuk he om zo'n website bij te houden, ik heb dat ook gedaan want ik ben naar Cambodja geweest (zie idaencorrie.waarbenjij.nu). Is ook aan te bevelen hoor, mocht je nog een buitenlandstage moeten volgen, is echt helemaal super. Veel plezier nog daar en geniet volop ervan!
    liefs, de Klavertjes, IJsselstein

  • 30 Maart 2010 - 14:33

    Tante Joke Gresnigt:

    Hoi Jiska,eerst wil ik je nog van harte feliciteren met je twintigste verjaardag die je zo te lezen op een leuke manier geviert hebt.Meis wat een geweldige tijd maak je mee daar maar jammer dat de tijd zo snel gaat he!!!Maar het is ook wel weer fijn als je over vier weken weer thuis bent toch met al je ervaringen die je meeneemt en nooit zal vergeten!Geniet nu vooral van je echte vakantie en dan nog een week bij die lieve kindjes op school,dan hopen we je thuis weer te ontmoeten. liefs Joke.

  • 30 Maart 2010 - 20:17

    Jeannette En Wijnand:

    Hey Jiska,

    Heerlijk om je enthousiaste verhalen te horen en te lezen.
    Neem een leuke salsa cd mee dan kun je ons een demonstratie geven.
    Geniet van de vakantie (doe de jungle de groetjes van ons) en veel plezier.

  • 01 April 2010 - 15:21

    Ria De Wit:

    Ha Jiska, allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geen teener meer, daarvoor ben je nu te oud (te oud????? ja, te oud ha ha) nu tijd voor twen en geloof me, elke periode heeft zo zijn eigen geweldige ervaringen. Aan ervaringen voor jou geen gebrek tot nu toe. Meisje, wat een hoop belevenissen daar in Suriname. Je begrijpt ze
    ker wel dat we uitkijken naar een echte salsa avond voor ons oudjes. Dat kun je dan als je wilt mooi samendoen met Annet en kunnen jullie ons die dans grondig bijbrengen. Lijkt me helemaal leuk. Eventueel gecombineerd met een foto/film presentatie? Oké, we zien wel. Trouwens, die vakantie slaat helemaal nergens op, toch? Je hebt alleen maar vakantie daar, zo te lezen. Oké, tijd voor bijzondere excursies en belevenissen is je van ganzer harte gegund. De tijd vliegt, dus mis geen minuut. Pas goed op jezelf, dikke knuffel, Ria

  • 01 April 2010 - 16:59

    Agatha Kamstra:

    Hoi Jis,
    het is genieten als ik die verhalen van jou lees. Wat doe je (jullie) een leuke dingen. Je haalt alles uit deze periode wat er uit te halen valt. En je hebt groot gelijk. En zoals andere tantes ook schrijven: dit is een ervaring die je je hele leven meeneemt. Je hebt wat van de wereld gezien en dat is heel goed. En je maakt nu mee dat er daar heel anders geleefd wordt en dat het ook allemaal gewone, aardige mensen zijn. Het is heerlijk om dat allemaal te lezen. Ik wens je nog 3 geweldige weken daar.
    En het zal best wel moeilijk zijn om weg te gaan en van iedereen afscheid te nemen. Alvast sterkte daarmee!
    Ik zie je begin juni in Nederland. Dan ben ik er ruim een week.

    Groeten y un beso fuerte(een dikke kus)

    Agatha.

  • 03 April 2010 - 16:00

    Joke Kromwijk:

    Hoi Jiska,
    Terwijl hier de hagelstenen uit de hemel vallen lees ik weer jou geweldige reisverhaal.Geniet nog maar lekker van je vakantie daar,maar dat lukt je wel zo te horen.
    Morgen (pasen) spreek ik je moeder weer bij oma en hoor ik ws. nog veel meer Suriname verhalen.
    Groetjes van ons allemaal hier! Kus Joke

  • 06 April 2010 - 13:17

    Kim:

    hoi ,ik kwam op je site terecht ,en zie dat je een leuke tijd meemaakt in Suriname, ik doe onerwijsassist en zou graag in de maand sept stage willen doen, heb ij wat tiips voor mij,hoe had jij zelf geregeld.

    groetjes,
    Kim
    kimdeklein@live.nl

  • 07 April 2010 - 14:44

    Aukje Janssen:

    Haaaa Jiska!
    Haha wat leuk dat we reisvrienden zijn;-)
    Sorry.. ik heb je naam een aantal keren fout geschreven in mijn reisverslag.. Heb JisCa getypt! Foutje! We hebben even contact gehad met de Vlindertuin en we hebben tussen half 11 en 11 uur een rondleiding,, regelen jullie weer die ene taxi? Tot morgen :-)
    Groetjess Lau en Auk

  • 07 April 2010 - 20:51

    Nicoline:

    hoi Jiska
    wat leuk om te lezen dat je het zo geweldig naar je zin hebt.
    en ik begrijp dat je echt op je plek zit als juf ze boffen maar met jou die kinderen.
    we hebben je wel gemist met de pasen in de winkel het was er gezellig druk.
    robin van ons zit nu in new york voor zijn stage van 3 maanden hij begint en voor jou zit het er alweer bijna op geniet er nog even van en hoop je straks in nederland weer gauw te zien.
    groetjes nicoline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Jiska

Actief sinds 15 Jan. 2010
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 15493

Voorgaande reizen:

19 Januari 2010 - 28 April 2010

stage in Suriname

Landen bezocht: