Mijn eerste stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Wit - WaarBenJij.nu Mijn eerste stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Wit - WaarBenJij.nu

Mijn eerste stagedagen

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Jiska

04 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Onze zoektocht ging de volgende dag voort naar een zwembad. We kregen een tip om bij hotels te gaan kijken. Al snel kwamen we terecht bij hotel Torarica. Een super luxe hotel waar de stewardessen van KLM logeren. Binnen vroegen we of het mogelijk was dat we daar konden zwemmen. Dit was eigenlijk alleen voor gasten. Uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen en hebben we heerlijk een middagje aan het zwembad gelegen. Het was daar echt een paradijs! Zo kwamen we ook in gesprek met een ouder stel. We hebben informatie gekregen over welke trip echt aan te raden zijn. We hebben veel folders in het hotel kunnen krijgen en hebben al een hele lijst waar we naar toe willen.

De volgende dag zijn we met Lidy en Marijke gaan fietsen naar Blauwgrond. Daar kwamen we een man tegen die een wel erg grote vis had gevangen. Na wat gedronken te hebben stapten we op de veerpond naar Nieuw Amsterdam. Bij de politiepost aangekomen zijn we langs plantages en veel mooie natuur gefietst. Onderweg kwamen we veel mensen tegen die onder een paraplu aan het krabvissen waren. Dit was een mooi gezicht. Na 60 km gefietst te hebben en zwaar gebrand te zijn kwamen we aan bij Meerzorg en hebben een veerpond terug genomen naar Paramaribo. Daar hebben we heerlijk gegeten bij café ’t Vat.

Zo hebben we zondag een taxi genomen en zijn we naar White Beach gereden. Ondertussen heeft die man ons veel verteld over de omgeving. Wat is het hier toch mooi! Op White Beach lekker gezwommen en gelezen. En wat een aardige mensen zijn Surinamers. Een grote familie lag naast ons en we hebben heerlijke Surinaamse gerechten gegeten.

Toen was onze eerste stagedag aangebroken. Vol enthousiasme ging we op weg. We mochten zelf een klas uitkiezen. Ik heb gekozen voor klas A (de kleuterklas). De kinderen zijn 4/5 jaar oud. Wat een schatjes! Ze kijken ons met vol bewondering aan. En ze vinden ons huidje wel erg roze. We hebben een goede indruk van de school gekregen en de leerkrachten en directeur zijn erg vriendelijk. Zo vroeg de directeur ons beide of we even voor de groep wilden staan, omdat de juffrouw wat later was. Zo ging Claudia naar klas 7(groep 5) en ik ging naar klas 5(groep 3). De kinderen hebben me laten horen hoe goed ze al konden lezen en heb ik ze het spelletje ‘Commando pinkelen’ aangeleerd. Dit vonden ze geweldig. Ook heb ik al een paar lesjes gegeven in mijn eigen stageklas. Het was wel even omschakelen voor ons. Het gaat er hier wat harder aan toe. Dat is de manier van les gegeven hier.
We hebben genoten van de eerste 4 dagen. Het is erg leuk om te zien hoe ze in andere landen lesgeven.
Vrijdag hebben we heerlijk genoten van de zon. We moesten even bijkomen van alle indrukken. Avond besloten we om voor het eerst in het huisje te gaan koken. Heerlijke pannenkoeken, hahah.

Zaterdag zouden we gaan fietsen naar de plantage Peperpot, maar wegens slecht zijn we gaan shoppen:D. We zijn samen met Lidy en Marijke naar de stad gegaan. Ik heb een hele leuke tas gekocht en Clau leuke birkenstocks. Na het winkelen zijn we naar het huisje van Lidy en Marijke gegaan. We hebben daar heerlijk wat eten gehaald. Baka Bana! Nou mam, die moet je echt proeven. Daar kunnen onze kookkunsten niet tegenop!:P
Om half 7 stapten we weer op de fiets, omdat het om 7 uur donker werd en dan kan je beter niet meer fietsen over straat. Lidy en Marijke hadden ons uitgelegd hoe we moesten fietsen en we gingen op pad. Al gauw begon het keihard te regenen en waren we drijfnat. Na lang fietsen hebben we aan een mevrouw gevraagd of we de goede kant opgingen en dat was zo. Het begon al donker te worden en we hadden geen licht op de fiets dus vroegen we nog maar is aan een man. Na een tijdje keken we op de klok en zagen dat het al half 8 was. We hadden allang bij het huisje moeten zijn. Wij de stoep op en vroegen het nog eens aan een mevrouw. Die vertelde ons dat we de hele weg weer terug moesten fietsen en de volgende afslag hadden moeten nemen. En daar stonden we dan midden in de stad, doorweekt bij hotel krasnapolsky. We besloten maar een taxi te nemen. Zodra te taxi arriveerde kregen we te horen dat onze fietsen niet mee konden(de auto was te klein). Wij boos weer de taxicentrale gebeld en kregen als antwoord dat er op dit moment geen busjes beschikbaar waren. Ze zou er zo snel mogelijk een sturen. Dus we begonnen maar een gesprek met de portier. Ondertussen kwam er nog een Nederlandse man bijstaan. Was erg gezellig. Maar na een half uur belden we toch maar weer is de centrale op. Bleek toen dat ze helemaal geen busjes hadden. Wij balen, want wat moesten we nu. Uiteindelijk bood die Nederlandse man ons een lift aan. Hij had wel een busje en hebben het geaccepteerd. Ja, wat moesten we anders. We waren die man erg dankbaar en kwamen veilig met fiets en al, om 9 uur, aan bij het huisje.

Vandaag hebben we een hele leuke stagedag gehad. Ik heb tot 12 uur bij de kleuter gelopen en daarna ga ik naar de hogere groepen en begeleid ik groepjes kinderen met lezen. Erg leuk om zo een beeld van alle groepen te krijgen.

Ook hebben we een trip voor a.s. zaterdag op zondag geboekt. We gaan naar Brownsberg en overnachten in hangmatten. Ben benieuwd!
En omdat pa en ma en steef al over 2 weken komen zijn we naar een appartement gaan kijken.

Kortom het is hier erg leuk en vermaak me prima. Ik heb een site aangemaakt waar mijn foto’s opstaan. Dat is: www.jiskadewit.mijnalbums.nl. Zo krijgen jullie ook een indruk over hoe het hier is.

Xxx Jis

• 04 Februari 2010 - 10:17

Annet:

Hey Jis,

Wat leuk weer om te lezen zeg! Was alweer erg benieuwd hoe het met je ging!
    Lekker duidelijk he, die Surinamers, ze zijn niet echt goed in het wijzen van de weg :p

Zijn jullie al een keertje wezen stappen? Ook zeker doen hoor! Is echt leuk..

Veel plezier op brownsberg en met je hangmat! (neem een kussen en een lekker dekentje mee voor je hangmat!)

Xx

• 04 Februari 2010 - 11:08

Joke Gresnigt.:

Leuk om nu als een van de eerste je bericht te lezen. Merk dat jullie al aardig bezig zijn om de weg daar te vinden en het op een of andere manier ook lukt om weer bij jullie huisje te komen maar voortaan toch maar iets eerder weg gaan he zodat je echt VOOR donker thuis bent!!!En zo te lezen gaat het op stage ook naar je zin houden zo,geniet van jullie leuke uitstapjes.Ben al benieuwd naar het volgende verslag van alles wat jullie beleven.Doe vooral de groetjes aan Lidy en laat zij me ook even mailen hoe het haar verder vergaan is.Als zij adres niet meer weet hoor ik het graag van jouw.Allen dikke kus Joke gr.

• 05 Februari 2010 - 12:46

Wieke:

Lieve Jis,
    Wat geweldig om je verhalen te lezen! Zo te horen heb je het erg naar je zin. Geniet er lekker van, kijk uit naar je nieuwe verhalen. Liefs x

• 06 Februari 2010 - 13:09

Oom Bert:

Hallo Jiska
    Super hoor dat jullie je plekje hebben gevonden daar. Wat een mooi fotos.
    Geniet van elke dag want de tijd gaat hard.
    Groetjes van Oompje Bert

• 06 Februari 2010 - 18:56

Marian:

Hallo Jiska
    Wat leuk om je verhalen te lezen, het is alsof je over je schouder meekijkt.Jullie maken ook veel mee. Als ik schrijf gaan jullie misschien de hangmatten wel in op de Brownsberg. Ben benieuwd hoe het daar is en of het s'nachts afkoelt. Grappig verhaal ook van die fietsen. Fietsen er ook Surinamers of alleen toeristen? Die regenbui vond ik ook wel een bijzonder detail, daar denk je niet zo snel aan. Regent het vaker? Moet ik een regenjas meenemen? Leuk ook dat jullie snel contact maken met iedereenen veel mensen ontmoeten.
    Het allerleukst vind ik dat het zo goed gaat op jullie stage en dat jullie al zoveel kunnen en mogen doen. Ik ga zo naar je fotosite kijken
    Groeten aan Claudia.
    No spang en een brasa uit Holland

• 07 Februari 2010 - 16:31

Bianka:

hallo lieverd,

wat een verhalen, ik zal wel eens stiekem om een hoekje willen kijken heel bijzonder hoor als je thuiskomt heb je al een heel reisverslag super!!! Oooja wat dat appartement betreft voor pa en ma en steef volgens mij zo'n hangmat vinden ze super!!! Nou ik ga gauw je fotoos bekijken.
    Geniet ervan dikke kus Andre Bianka Rody en Melissa

• 09 Februari 2010 - 12:32

Tamar:

Hoi jiska en claudia,

Wat ontzettend leuk allemaal, maar ik vind het echt knap van jullie! Helemaal daarzo ver weg, alles onbekend. Petje af! Heel veel plezier daar nog! Ik ben benieuwd naar jullie verhalen als jullie weer hier zijn.

Heel veel plezier en succes nog!

Liefs, Tamar

• 15 Februari 2010 - 09:27

Jurgen Van Ree:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen...

Hoe was het op de Brownsberg en het overnachten in een hangmat ;)

Groetjes van jullie leergroep!

Jurgen van Ree
    ROC ASA Utrecht

• 16 Februari 2010 - 09:55

Ria:

Nou Jiska, wat een avonturen! Wat leuk dat je weer heel andere dingen beleeft, ziet en hoort dan Annet. Zo krijgen we nog meer van het land te horen. Je ouders vertellen hier Indianenverhalen over avonturen in de bush. Ze zijn helemaal opgetogen over hun trip en staan te popelen. Over 2 dagen zijn ze bij je. Heel veel plezier en....pas goed op jezelf.
    Dikke knuffel, Ria

• 19 Februari 2010 - 13:14

Devin:

Hey Jiska,

wat leuk meid, wordt steeds meer jaloers op je.
    Wij bellen elkaar snel weer via skype;)

• 06 Maart 2010 - 11:02

Denise:

Hee meis, wat klinkt het allemaal mooi! Ik ben blij om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben. De foto's zien er ook geweldig uit! Ik kijk uit naar je volgende bericht om te lezen wat jullie ondertussen weer beleefd hebben!